Dijital Çağda Yeni Medya ve Podcast - Kozmopolitik

 Dijital Çağda Yeni Medya ve Podcast

Türkiye’de internet haberciliğinin bugünkü durumunu nasıl buluyorsunuz? Covid-19 salgınından sonra dijital medya yeniden şekillenecek mi?
Yeni nesil medya araçlarının gerektiği ölçüde kullanılmadığını ve hala geleneksel gazetecilik alışkanlıklarının sürdürüldüğünü düşünüyorum. Özellikle, haber takibi, anlık ve sıcak haber aktarımı, çeşitli yeni medya formatlarının haber tüketim alışkanlıklarımızın içine dahil olmasıyla çok daha fazla teknik imkana sahip olunmasına rağmen bunlardan faydalanılmadığını düşünüyorum.

Gazeteciliğin geleceğini nerede görüyorsunuz?
Geleneksel gazeteciliğin çok ciddi değişimler geçirdiği konvansiyonel medyanın gücünü yitirdiği bir toplumda yaşıyoruz. Bu değişime sektör duayenlerinin bile adapte olmaya çalıştığı bir dönemde yeni nesil gazetecilerin açıkcası yeni olanı kabullenememesini ve gerekliliğini sorgulamamasını anlayamıyorum. Haber tüketim ihtiyaç ve şekilleri değişti, tüketildiği yerler ve formatlar değişti, bu değişime adapta olmayan ve dışında kalmayı tercih edenlerin orta vadede hata yaptıklarını anlayacaklarını düşünüyorum.

Dijital medyanın olumlu ve olumsuz yanları nelerdir?
Dijital medyanın olumsuz olarak adlandırabileceğim hemen hemen hiç bir yanı yok. Sadece orta yaş ve üzeri haber içeriği tüketicisinin, tüketim alışkanlıklarının dışında kalıyor oluşu, kullanılan yeni medya formatı ve mecralarının alışkanlıklarının dışında kalması belki bir olumsuzluk olarak kabul edilebilir. Olumlu yanları ise gerçekten belki saymakla bitirilemez ama benim için en öne çıkan başlıklar; habere anlık ulaşabilmek, haber sonrası yaşanan bütün gelişmeleri ve toplumdaki yansımalarını anlık takip edebilmek, kendi oluşturduğum özel içerik akışı sayesinde kişiselleştirilmiş bir içerik ve format tercihleri oluşturabilmeyi sayabilirim.

Türkiye'de podcastin gelişimi, podcast kültürünü ve kitlesel salgın sürecinde dijital içerik üreticilere düşen görevler nelerdi?
Türkiye’de son zamanlarda podcast formatında yoğun bir ilgi ve üretimin olduğu aşikar. Tarihi 20 seneye dayanan bir format olmasına rağmen, çoğu kişinin Türkiye’de podcast ile yeni tanışması ise elbette biraz düşündürücü. Özellikle son 15 senede Amerika’da milyar dolara yakın reklam ve sponsor hacmi olan bütün büyük haber ve içerik üreticilerinin bu format özelinde üretim yaptığı bir formattan bahsetmemize rağmen Türkiye koşullarında hala podcast’ın kelime anlamı olarak ne olduğunu anlatmaya çalışıyoruz. Daha çok bağımsız ve bireysel yayıncıların ilgi gösterdiği bir medya formatı olmasına rağmen son zamanlarda özellikle Medyapod olarak verdiğimiz eğitimler sonrası bağımsız gazeteci ve muhabir arkadaşların da bu alana olan ilgisi kesinlikle hafife alınamaz. Özellikle gazetecilik içeriği, hikaye anlatıcılığı, haber takibi ve aktarımı açısından yayıncıya ciddi hareket özgürlüğü tanıyan bir medya formatı dolayısıyla yakın zamanda çok daha fazla ilgi göreceğini düşünüyorum. İçinde bulunduğumuz bu zor dönemde, toplumu bilgilendirmek ve yaşananlara tarihsel anlamda bir kayıt bırakıp iz oluşturabilmek adına çok ciddi sorumlulukları olduğunu düşünüyorum. Gerçekten çok çılgın günler yaşıyoruz ve yaşadığımız dönemin koşullarını hala gerçek anlamda kavrayabilmiş değiliz. Bu günlerde oluşturulan digital içeriklerin, tarihe tanıklık etmek gibi de ayrı bir sorumluluğu olduğunu düşünüyorum. Bu konuda üretilen en önemli içeriklerden birisi ise Medyapod ağında yayınlanan ‘Pandemik’ programıdır.

Dijital medya daha yeni gelişmeye başlarken salgınla birlikte yazılı basın tamamen bitecek noktaya geldi. Dijital medyanın geleceğini nasıl görüyorsunuz?
Yazılı basının yaşadığı sıkıntı ve başaramadığı dijital dönüşümün üzerine Korona sürecinin gelmesi gerçekten onarılamaz yaralar açmaya başladı. Çoğu gazete basımlarını durdurdu, ilanlar iptal edildi, abonelikler anlamsızlaştı vs. Bence artık dijital medyanın geleceğini düşünmemizin bir anlamı kalmadı, içindeyiz ve yaşıyoruz- oluşturuyoruz. Dolayısıyla, birinin yaşaması için diğerinin ölmesine gerek yok ama yakın bir gelecekte hemen hemen bütün anlamını yitireceğini düşünüyorum basılı medyanın.

Online gazetecilik de sansüre uğramaya başladı, Podcast’lerin geleceğini nasıl görüyorsunuz bu noktada?
Bu konuda henüz gerçekleşmiş bir sansür kucağıma gelmedi ama zamanla yayın içerikleri çeşitlendikçe bu alanda da yaptırımların uygulanabileceğini düşünüyorum. Podcast eğitimlerinde de bu soru sıklıkla soruluyor ve şu cevabı veriyoruz. Podcast sansürsüz veya denetimsiz bir medya içeriği formatı hiç olmadı ve olmayacak, şu ana kadar bu müdahalenin olmaması ise bu hususta bir içeriğin dikkat çekmemiş veya üretilmemiş olmasından kaynaklanıyor diye düşünüyorum.